Brengt klassieke muziek dichterbij, Creatief in organisatie & productie

Ongehoord Subliem

Ongehoord Subliem is een uniek Delfts concertpodium met een sprankelende concertformule. In de intieme theaterzaal van het Rietveld Theater biedt dit podium kansen aan musici met lef en eigen ideeën. Zeer talentvolle musici die kiezen voor een bijzonder  repertoire dan wel ensembles die bestaan uit een niet alledaagse bezetting. Alle ensembles willen hun karakteristieke muzikale zienswijze delen met een breed publiek. Grensverleggend, spannend en interessant. Concerten zonder chique karakter maar van een bijzonder hoog niveau. 

Het Delftse publiek wordt kansen geboden om in de eigen ‘achtertuin’ kennis te maken met professionele uitvoeringen van klassieke muziek. Nieuwsgierig naar dit inspirerende aanbod? Dan is Ongehoord Subliem uw podium! Welkom.

Info www.rietveldtheater.nl reserveren: http://www.rietveldtheater.nl/voorstellingen/kaarten-reserveren 

Aanvang 11:30 - 12:30 | Entrée (slechts) € 13 

Agenda

 

 28 mei James Oesi (contrabas) en Andrea Vasi (piano)     

 ‘De Contrabas Virtuoos’ 

Op zondag 28 mei om 11:30 uur,  staat contrabassist James Oesi, de artistiek leider van het onlangs in Den Haag gehouden Dutch Double Bass Festival, op het podium in het Rietveld Theater in Delft. In zijn vaste overtuiging dat de contrabas ook als volwaardig solo instrument gepresenteerd kan worden, draagt hij dit uit op diverse podia. Hij weet het publiek en de media stormenderhand voor zich te winnen. Om met de woorden van Hans Haffmans (presentator NPO radio 4) te spreken: “Als je een man hebt als James Oesi, dan weet je dat ie er staat, dat het klinkt en dat de contrabas een solisteninstrument is.” 

In de klassieke concertserie ‘Ongehoord Subliem’ speelt James Oesi samen met zijn vaste duo partner, pianiste Andrea Vasi. Zij brengen een recital dat gewijd is aan twee grootse sonates: Arpeggione sonata van Schubert en de eerste sonata voor viool en piano van Brahms, beide speciaal door Oesi getranscribeerd naar contrabas.

Contrabassist James Oesi is sinds zijn komst in 2009 naar Nederland een bekend gezicht in de klassieke en moderne muziekwereld. Hij speelt zijn soloprogramma’s in de grote zalen van Nederland en op bijzondere festivals. Ook bij de klassieke muziekprogramma’s als Podium Witteman en Vrije Geluiden is hij een graag geziene gast. In mei 2012 studeert James met een 10 met aantekening af op het Koninklijk Conservatorium Den Haag, dat eindexamen werd later bekroond met de Fock Medaille voor beste solo examen van dat jaar. Zijn studie was een unicum: hij is de enige contrabassist ooit die een masters solo contrabas studeert in Den Haag.

Andrea Vasi, Roemeens-Nederlandse van geboorte, begon op 10-jarige leeftijd al met haar studie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Ze bleek een buitengewoon talent, op haar veertiende en zestiende won ze menig prijs op het nationale Prinses Christina Concours en naar aanleiding hiervan trad ze beide jaren op in Carnegie Hall in New York. Dit was nog maar de aanzet voor de vele prijzen die ze hierna won, als soliste of als begeleider van onder meer sopraan Ellen Valkenburg. Andrea maakt solistisch of met mede musici tournees in Europa, de VS, Canada en India. Niet zelden werden deze concerten uitgezonden door radio en/of tv. Hiernaast blijft Andrea zoeken naar ‘meer’ scholing en ontving bijvoorbeeld kamermuzieklessen van Jaap van Zweden, het Osiris Trio en Philippe Gravin.

 

 

 29 januari 2017

De Sneeuwkoningin Muziektheater met zang, harp en dans  door het Alchemy ensemble met Nicole Jordan

 

 

 

    Foto door Menno Emmink

 26 maart Duo Huijnen (viool) & Grotenhuis (accordeon) 

‘Dance & Uitgelaten Zwierigheid’

 

Presentatie van repertoire van de cd ‘Dance’,  Arvo Pärt en Anke Brouwer (première). De release van de romantisch georiënteerde debuut cd ‘Dance’ van duo Huijnen en Grotenhuis in het najaar 2015, leverde veel publiciteit op en werd bejubeld door de pers in alle toonaarden. “ Hun samenspel is behalve meeslepend tot in de details verzorgd”, Deze musici laten horen tot welke onvermoede schoonheid de combinatie van viool en accordeon kan leiden”, “het is één adem, één harte klop en één lichaam”,  “Bloeddoorlopen sentiment en uitgelaten zwierigheid”,  en “Adembenemend”. Cecile Huijnen en Marieke Grotenhuis studeerden beiden summa cum laude af en behoren al vele jaren tot de top van het Nederlandse en internationale muziekleven. Hun stijl is zowel expressief, virtuoos, swingend  als speels en intiem. 

 

 

Guus Janssen (fotograaf Francesca Patella) | David Kweksilber (fotograaf Marcel Bakker)

 23 april 

David Kweksilber klarinet/sax 

& Guus Janssen piano  

‘Improvisaties op een Ongehoord Subliem Thema’

In de serie Ongehoord Subliem gaan zij los met ‘Improvisaties op een Ongehoord Subliem Thema’. Kweksilber en Janssen kennende brengt dat voor het publiek gecomponeerde improvisaties of geïmproviseerde composities! En volgens deze meer dan uitmuntende musici, is dat kleurrijk als het leven zelf. Soms is er namelijk een snelle actie nodig en soms is het beter om, ook over een muzikale beslissing, langer na te denken.  

David Kweksilber,zal bij menig musicus en muziekliefhebber bekend zijn vanwege zijn eigen David Kweksilber Bigband, waarmee hij met nieuwe muziek een nieuw big band geluid wil laten horen. De liefde voor zijn twee rietinstrumenten en de jazz werden hem ingegeven door zijn docenten  Leo van Oostrom, Pierre Woudenberg en allerlei andere New Yorkse (jazz) musici. Net zo gemakkelijk als Kweksilber van instrument wisselt, wisselt hij ook van stijl zodat bijvoorbeeld ook Mozarts klarinetconcert, als klassieke tegenhanger,  steeds een favoriet repertoire stuk blijft. 

Kweksilber kent Guus Janssen uiteraard als pianist, maar ook als componist. Guus Janssen heeft, van de inmiddels meer dan 100 bijzondere nieuwe werken die voor de DKBB zijn gecomponeerd, ook enkele stukken voor zijn rekening genomen. Op 23 april verkennen zij bij elkaar de muzikale uitvoerende talenten en gaan een spannende samenwerking aan als duo.   

Als pianist speelt Janssen met musici van Gidon Kremer tot John Zorn. Zijn composities reiken van solo stukken tot symfonisch werk en opera. In het juryrapport van de hem in 2014 toegekende kunstprijs van het Roland Holst Fonds roemt de jury de flexibiliteit van Janssen als improvisator, zijn gedrevenheid als componist en uitvoerend musicus en zijn nieuwsgierigheid naar nieuwe muziekvormen en combinaties van genres.